neděle 27. července 2014

RC: Lila Black - Zachovej klid

Na knihu jsem narazila úplnou náhodou díky knižnímu bazar. Zaujala mě hlavně tím, že hlavní postava by měla být napůl stroj a napůl člověk, což po všech těch dystopiích bylo jako závan čerstvého větru. Přečíst mi ji trvalo dlouho, ale tady máte moji recenzi na toto dílko :).


LILA BLACK - ZACHOVEJ KLID



Autor: Justina Robson (UK)
Žánr: sci-fi, fantasy
Rok vydání v ČR: 2009
Nakladatelství: Albatros
Série: Kvatová gravitace
Díl: 1. ze 5 (v češtině vydán doposud jen první díl)
Počet stran: 278
Zahraniční obálky série:


Oficiální anotace: "Když roku 2015 vybuchla Kvantová bomba, všechno se změnilo. Tkanivo vesmíru se nově zformátovalo a celá realita se mírně posunula. Bylo objeveno pět nových světů. A všichni obyvatelé planety Země se musí nově vyrovnávat s existencí elfů, elementálů, víl nebo démonů. Magie a kouzla vpadly do pozemského světa a jsou mnohem nebezpečnější než nejvyspělejší technologie. Lila Black, speciální agentka, o tom ví své. Z pokraje smrti ji zachránilo přetvoření jejího lidského těla do kovového monstra, stala se kyborgem divize Umělé inteligence. Při Bojovém standardu se její výzbroj a výstroj rovná vybavení malé armády. A Lila nemá tušení, kde končí ona a začíná její vlastní vnitřní UI. A navíc při svém prvním úkolu spadne rovnýma nohama do Hry, která jí vezme i důvěru ve vlastní city." (zdroj Databáze knih)


Kniha mýma očima:
Kniha nám hned nazačátku představí všech pět světů, které se po Kvantové bombě objevily. Zemi jako takové se nyní říká Otopie a nikdo vlastně neví, co se před pádem této bomby dělo.
První ze světů je Zoomenon, kde žijí takzvaní Elementálové, což by měli být éterické příšerky žijící plně v souladu s přírodou a objevují se normálně i v ostatních světech.
Druhou zemí je Alfheim, což je svět plný elfů ve stylu Pána prstenů. S ostrými bojovými luky na zádech, dlouhými vlasy, šikmýma očima a špičatýma ušima. Navíc se u nich objevuje jakési andalune, což je něco jako éterické tělo každého elfa jím se dokáže propojit s ostatními a dostat lidem pěkně na kůži a získat tak veškeré informace i jejich momentální rozpoložení. Elfové jsou odtažití tvorové se svými pevnými pravidly, magií a odporem k jakékoliv technologii.
Třetí zemí je Démonie, což by mělo být takové opozitum k Alfheimu, kde žijí ocasatí ďáblíci a ďáblice se svojí mistrovskou magií.
Čtvrtým světem je Thanatopie, což by měl být svět prázda, kudy dokáží procházet jenom nekromanti, tedy ti, co se po smrti umí vrátit zpátky na svět. Pro zbytek je tohle konečná.
Pátým světem je Féerie, která má s Otopií nejlepší vztahy ze všech světů vůbec. 

Hned ze začátku se setkáváme s Lilou Black, kterou kdysi pomocí magie málem zabil elf Dar a kvůli její záchraně byla částečně přeměněna na stroj, chodícího kyborga. Lila pracuje pro bezpečností organizaci a je právě přidělena na ochranu rockové hvězdy jménem Zal, který je jako elf v Otopii velmi populární. Kapelu doplňuje taky několik víl-bludiček a skřítků. 

První setkání Zala s Lilou hned naznačuje, že tohle nebude jen vztah ochránce a chráněnce, jelikož mezi nimi započne jakási magická Hra, která je bude stát vysokou cenu. Elfové jsou známí tím, že tyto hry milují a v nejlepším případě z ní jde vyváznou s lehčí újmou, v nejhorším případě prohrávající umírá.

Lila provází Zala po koncertech a snaží se rozluštit výhružky, které pravidelně dostává, přičemž se se Zalem sbližují i díky podobnému humoru a občasnému špičkování. Lila se díky svému strojovému já dokáže ovládat, ale magie Hry, v jejich případě milostného rázu, je silnější. Když se ovšem poprvé objeví Dar, elf, který Lilu zmrzačil, začíná se situace vyostřovat a Lila nepochybuje, že Zal je v opravdovém nebezpečí.

Po jednom ze střetů je Zal unesen a Lila nemá jinou šanci, než se spojit s Darem, kterého z hloubi duše nenávidí. Dar jí prozradí, že naoko pracuje pro jistou Arië, která Zalovi nedokáže odpustit, že navštívil Démonii a pomocí magie se stal napůl démonem a napůl elfem, což podle ní bude mít za následek konec Alheimu. Doopravdy je ale Dar na straně Zala a spolu se vydávají ho osvobodit do Ariina podvodního zámku v Alheimu.
Mezi Darem a Lilou vzniká něco jako přátelství, které pomalu začíná přerůstat v něco víc. Do toho se připlete nekromant Tath, který po své smrti lstí vstoupí do Lily a usedí se v ní jako zbloudilá duše. I on je na straně Zala a Dara a společně se dostanou za Arië a snaží se o Zalovo osvobození. 

Konec je poněkud nesrozumitelný a jako většina technických termínů bez jakéhokoliv laického vysvětlení mi prostě nějak unikal. Některé činy postav jsou také nechány bez nějakého vysvětlení jejich pohnutek, takže čtenář jen kouká a neví, co si vlastně má myslet. Pokud bych měla spoilerovat, tak zejména zabití Dara bylo naprosto nepochopitelné, stejně jako vztahy všech mužů. Slovo milovat se v knize vyskytuje hned několikrát a občas člověk neví, jaký opradový význam má. Znamenalo by to totiž, že nejen Lila má něco se Zalem a také s Darem, ale že i Dar a Tath spolu něco měli a Dar se Zalem taktéž. 

Postavy jsou zde spíš tak načrtnuté, než abychom plně pochopili důvody jejich pohnutek a chování.


LILA se snaží být drsná a díky spoustě stabilizátorů, které jí její strojové tělo může kdykoliv píchnout přímo do mozku, se zdá být většinou celkem bez citů. Co se týká Hry, tak do té se sice zapletla omylem, ale zase si v tom na můj vkus docela libuje. Navíc její city jsou občas zmatené nejen pro čtenáře, ale i pro ni samotnou.


 

ZAL je takovej floutek. Ví, že může mít všechno co jen chce a koho jen chce. Je tak trochu narkoman, co fetuje elementály a celkově požitkář, ale když se něco týká Lily nebo jeho přátel, dokáže se obětovat. Ze začátku mu hned přijdete na chuť, díky jeho břitkému humoru a škorpení se s Lilou a proto, když zmizí z dějové linky, začne vám chybět.



DAR byl velkým překvapením. Ze začátku byl pokládán za hajzlíka a nakonec se z něj vyklubal celkem kloudný elf. Jako léčitel Lile hodně pomůže a je pravda, že spolu v Alfheimu se s Lilou opravdu sblížil. Ale v okamžiku, kdy se objevuje Zal, jde Dar okamžitě do pozadí a Lile najednou není dost dobrý, což mě dokonale vytočilo.



TATH je ze začátku trochu nepřjemný, ale Lila s muži (zejména elfy) vychází dobře a jako dvě splynuté duše si docela notovali. Co se týká jejich vztahu s Darem, nechápala jsem to. Navíc tak nějak miloval i Arië a celkově...kdo se v těch elfských citech má vyznat.

ARIË je většinou popisována akorát svých zevnějšek, ale jinak mi přišla taková chladná a většinou bez osobnosti. Jediné, co jsme se o ní dozvěděli je, že je krásná a dokáže dobře manipulovat s muži.


Závěr:
Abych to zhrnula, docela jsem se dost těšila, až to celé skončí. Nechápala jsem plně, jaký to problém Arië se Zalem má a všechna ta elfská politika atd mě trochu uspávala. Líbil se mi akční začátek, kdy to jiskřilo mezi Zalem a Lilou a stejně tak, když si Dar s Lilou budovali svoje spojenectví, ale ten závěr...no každému se líbí něco jiného, já jsem byla většinu času hlavně zmatená a několikrát jsem u knihy usnula.

Proto moje hodnocení knihy je:


Věřím, že kniha si svoje přívržence najde, řekla bych ale že spíš mezi pány než dámami. Mě to nějak nesedlo a proto se asi k dalším dílům, i kdyby byly nakonec v češtině vydány, což se v nejbližší době neplánuje, já osobně nedostanu. Sice mě mrzí, že nevím, jak to mezi Lilou a Zalem nakonec dopadne, ale nějak to přežiju :). Vaše

1 komentář:

  1. Mě se ta knížka líbí i když je celkem složitě napsaná a je jen pro trpělivé lidi.:D Četla sem ji když sem byla menší ale nechápala sem jí, ale když sem jí četla nedavno pomalu a nějaké věty i víckrát než sem vše pochopila bavila mi. Když jsem viděla obal příliš mě nelákala, ale jak sem přečetla první kapitolu byla jsem zvědavá jak to bude pokračovat a nemohla sem přestat číst. :) fajn článek kdyby byl přeložený další díl určitě bych si koupila

    OdpovědětVymazat